صفر تا صد فیزیک کنکور سراسری
نوشته شده توسط : sevda

فیزیک ، یک درس مشترک تو کنکور رشته های ریاضی و تجربیه که ضریبش توی هر زیر گروه متفاوته حتی تعداد سوالات اون تو کنکور رشته ریاضی و تجربی با هم تفاوت داره . این درس 45 سوال از دفترچه اختصاصی کنکور ریاضی با 55 دقیقه زمان و 30 سوال از دفترچه اختصاصی کنکور تجربی رو با 37 دقیقه زمان به خودش اختصاص داده .

 

فیزیک ، یکی از درس های مشترک دفترچه اختصاصی کنکور رشته ریاضی و تجربیه که تو رشته ریاضی از اهمیت بیشتری برخورداره همین هم باعث شده تا فیزیک رشته ریاضی مباحث بیشتری نسبت به رشته تجربی داشته باشه .

این تفاوت ها تو درس فیزیک مسبب متفاوت بودن تعداد سوالا تو این دو رشته هستش ، درس فیزیک تو کنکور سراسری رشته ریاضی 45 سوال با 55 دقیقه زمان ، تو رشته تجربی 30 سوال با 37 دقیقه زمان در نظر گرفته شده . داوطلبایی که متقاضی ادامه تحصیل تو رشته مشخصی هستن ، می تونن با توجه به ضریب این درس تو زیر گروه مورد نظرشون و اهمیت اون ، برنامه ریزی دقیق تری برای مطالعه و یادگیری درس فیزیک داشته باشن .

داوطلبایی که تصمیم به شرکت تو کنکور سراسری ۹۹ رو دارن ، با شناخت کامل هر درس و ماهیت اون می تونن راحت تر با اون درس ارتباط برقرار کنن . به خاطر اهمیت درس فیزیک تو کنکور ریاضی و تجربی ، تو این مقاله توضیحات کاملی راجع به ماهیت فیزیک کنکور سراسری دادیم . پس همراهمون باشین !

 

 

تاثیر درس فیزیک در نتیجه کنکور سراسری ۹۹

همونطور که می دونین ، فیزیک یکی از درسای تخصصی کنکور رشته ریاضی و تجربیه . رشته های دانشگاهی مربوط به کنکور ریاضی تو 3 زیر گروه و رشته های مرتبط با کنکور تجربی تو 5 زیر گروه دسته بندی میشن که تاثیر درس فیزیک تو هر کدوم از این زیر گروه ها متفاوته . ضریب این درس تو هر کدوم از زیر گروه های رشته ریاضی و تجربی تو جدولای زیر نوشته شده :

ضریب درس فیزیک در کنکور رشته ریاضی فیزیک و علوم تجربی
زیر گروه 1 2 3 4 5
ضریب درس فیزیک در کنکور ریاضی فیزیک 3 3 2 - -
ضریب درس فیزیک در کنکور علوم تجربی 2 2 2 3 2

 

ضرایب گفته شده مطابق جدول ضرایب اعلام شده از طرف سازمان سنجشه . اما باید توجه داشته باشین که  درس های تخصصی 3 برابر دروس عمومی تو نتیجه کنکور داوطلبا تاثیر دارن . بنابراین ضرایب درست فیزیک کنکور سراسری ، 3 برابر اعداد گفته شده تو جدول بالاست .

با مشاهده ضریب درس فیزیک تو هر زیر گروه ، اهمیت این درس برای اکثر داوطلبا مشخص شد اما باید به این نکته توجه داشته باشین که زمان برگزاری کنکور سراسری 99 ، درس فیزیک به تنهایی نمی تونه تاثیر چندانی تو قبولی داوطلبا داشته باشه .

تو کنکور سراسری 5 نوع سهمیه پذیرش وجود داره : سهمیه منطقه یک ، منطقه دو ، منطقه سه ، سهمیه ایثارگران ( پنج درصد و بیست و پنج درصد ) . ظرفیت پذیرش هر رشته و دانشگاهی برای این سهمیه ها با توجه به تعداد شرکت کننده ها تو هر سهمیه ای و شرایط استفاده از اون سهمیه مشخص میشه .

برای قبولی هر رشته و دانشگاهی تو کنکور سراسری ۹۹ ، میانگین درصد فیزیک هر سهمیه ای متفاوته . کارشناسای تحصیلیکو ، با توجه به سهمیه ها ، میانگین درصد فیزیک رو برای قبولی تو رشته های پرطرفدار تو جدولای زیر براتون گذاشتن .

 

  • حداقل درصد درس فیزیک برای رتبه 1 تا 10000 و رشته های پر طرفدار کنکور ریاضی فیزیک :

 

حداقل درصد درس فیزیک کنکور سراسری 99 رشته ریاضی فیزیک
حدود رتبه و رشته قبولی رتبه 1 - 500 رتبه 1000 - 2000 رتبه 5000- 10000 مهندسی برق مهندسی مکانیک مهندسی عمران مهندسی صنایع مهندسی کامپیوتر مهندسی شیمی
حداقل درصد فیزیک منطقه یک 85 78 65 75 63 74 55 75 50
حداقل درصد فیزیک منطقه دو 93 85 70 75 75 70 50 70 75
حداقل درصد فیزیک منطقه سه 80 75 65 70 75 75 60 65

65

 

  • حداقل درصد درس فیزیک برای رتبه 1 تا 10000 و رشته های پر طرفدار کنکور علوم تجربی :

 

حداقل درصد درس فیزیک کنکور سراسری 99 رشته علوم تجربی
حدود رتبه و رشته قبولی رتبه 1 - 500 رتبه 1000 - 2000 رتبه 5000- 10000 پزشکی دندانپزشکی دارو سازی دامپزشکی پرستاری پیراپزشکی
حداقل درصد فیزیک منطقه یک 80 60 45 75 70 60 50 40 50
حداقل درصد فیزیک منطقه دو 80 75 50 80 75 65 65 50 60
حداقل درصد فیزیک منطقه سه 85 60 60 85 80 75 65 70 65


 برای رسیدن به رتبه های گفته شده تو جدول ، فقط تسلط روی درس فیزیککافی نیست و لازمه رو همه دروس تسلط نسبتا متعادلی داشته باشین . برای نتیجه گیری بهتر تو کنکور سراسری ۹۹ ، سعی کنین حداقل 5 تا 10 درصد هم بالا تر از درصدای گفته شده در نظر بگیرین تا شانس موفقیتتون بالاتر بره .

بیشتر بخوانید: کارنامه قبولی رشته های پرطرفدار کنکور سراسری

 

 

5 نکته طلایی برای مطالعه و یادگیری بهتر فیزیک کنکور ۹۹

داوطلبایی که هدفشون از شرکت تو کنکور سراسری ، قبولی تو رشته و دانشگاه های خوب و معتبره با مسلط شدن رو درس فیزیک شانس قیولی خودشون رو بالاتر میبرن . از اونجایی که درس فیزیک بیشتر بر پایه فرمول هستش و سوالای این بخش شامل مفاهیم و محاسباته ، رعایت نکات زیر تو مطالعه درس فیزیکباعث میشه تا نتیجه خوبی بگیرین .

  • تکنیک های لازم برای مطالعه و یادگیری فیزیک :

 اولویت با متن و شکل های کتاب درسی :

سعی کنین اول متن کتاب درسی رو بطور کامل بخونین و تمام تعاریف و توضیحات رو یاد بگیرین ، بهتره بعد از مطالعه متن کتاب درسی ، تمام شکل ها رو بطور کامل تجزیه و تحلیل کرده و برداشت خودتون رو از هر متن و شکل یادداشت کنین .

 حفظ فرمول های اصلی و تعمیم اون برای حل مسائل :

همون طور که گفتیم بیشتر سوالای فیزیک رو مسائل تشکیل میدن . چون تعداد و تنوع سوالا تو این درس زیاده ، بهتره فرمول های اصلی رو حفظ کرده و نحوه رسیدن به بقیه فرمول ها رو با استفاده از فرمول اصلی رو یاد بگیرین تا در صورت فراموش کردن فرمول بتونین خودتون اثباتش کنین . 

توجه داشته باشین که وجه تمایز رتبه های برتر با بقیه داوطلبا تو جواب دادن و تسلطشون به سوالای ترکیبیه . بطور مثال تو مسائل مربوط به حرکت شناسی فقط با دونستن فرمول اصلی حرکت شناسی می تونین حتی به سوالات حرکت نسبی و شتابدار هم جواب بدین .

 افزایش سرعت عمل تو حل مسائل فیزیک :

به خاطر ماهیت سوالای فیزیک ، هر سال خیلی از داوطلبا با مشکل کمبود زمان مواجه شده و زمان کافی برای حل همه مسائل این درس رو ندارن در حالی که 60 درصد سوالات این درس سطح متوسطی داشته و قابل حله .

بنابراین داوطلبایی که با برنامه پیش میرن و رو سرعت عمل خودشون کار می کنن می تونن عملکرد بهتری تو این درس داشته باشن تو این زمینه تکنیک های مدیریت زمان سر جلسه کنکور با خیلی می تونه به داوطلبا کمک کنه .

 مرور و تکرار :

قالب درس فیزیک مفهومی ، محاسباتیه ، به خاطر همین لازمه تا حتما مباحث مطالعه شده تو فواصل زمانی مشخصی خونده و تکرار بشن تا به راحتی از حافظه کوتاه مدت وارد حافظه بلند مدت شده و با مشکل فراموشی مطالب روبرو نشین .

بیشتر بخوانید: جمع بندی فیزیک کنکور

 توجه به بودجه بندی فیزیک در کنکور سراسری :

بودجه بندی کنکور سراسری سالای گذشته ، نشون دهنده اهمیت فصلا از نظر طراح سواله . با اطلاع از بودجه بندی فیزیک کنکور سراسری سالای گذشته می تونین با یک استراتژی مشخص تایم بیشتری رو فصلای پر تکرار و مهم بزارین تا بتونین نتیجه بهتری بگیرین .

سال گذشته تو کنکور رشته ریاضی 13 سوال از فیزیک سال دهم ، 13 سوال از سال یازدهم و 19 سوال از سال دوازدهم اومده بود . ( بودجه بندی درس فیزیک ریاضی )

هم چنین تو کنکور رشته تجربی 8 سوال از فیزیک سال دهم ، 9 سوال از سال یازدهم و 13 سوال از سال دوازدهم و 4 سوال ترکیبی اومده بود . ( بودجه بندی درس فیزیک تجربی )

 

 

بهترین منابع فیزیک کنکور ۹۹

داوطلبایی که قصد شرکت تو کنکور سراسری رشته ریاضی و تجربی 99 رو دارن ، باید توجه داشته باشن که برای موفقیت تو این آزمون فقط خوندن کتاب درسی کافی نیست و نمی تونه به تنهایی باعث موفقیت داوطلبا تو کنکور سراسری بشه بنابراین علاوه بر کتاب درسی به یک منبع کمک آموزشی و تست هم نیاز دارن . برای انتخاب کتاب فیزیک خوب باید چند تا نکته رو در نظر گرفت :

  1. اطلاع از محوریت کتاب و انتخاب اون با توجه به سطح تحصیلی فرد ( تست محوره یا درسنامه محور بودن )

  2. نحوه بررسی هر سوال و کیفیت پاسخنامه تشریحی

  3. داشتن تستای طبقه بندی شده با ذکر منبع

  4. جامع و مقرون به صرفه بودن کتاب

  5. عدم استفاده از فرمول های زیاد

کارشناسای تحصیلیکو با بررسی کتابای موجود تو بازار ، بهترین منابع درس فیزیک کنکور رو طبق جدول زیر براتون جمع آوری کردن . با این که فیزیک رشته ریاضی و تجربی تو یکسری مباحث با هم متفاوتن اما کتابای گفته شده برای هر دو گروه آزمایشی کاملا مناسبن .

 

سطح منبع نام کتاب سری انتشارات مولف تعداد جلد
پیشنهادی انتشارات خیلی سبز سری خیلی سبز احمدمصلایی و
شاهین اقبال و
جمال خم خاجی
و علی حاجی باقری
سه جلد( دهم -
یازدهم - دوازدهم )
منبع آموزش بیشتر انتشارات گاج میکروطبقه
بندی
محمد آهنگر و بهروز
نادری نژاد و سعید
احمدی
دو سری دو جلدی
( سری اول پایه
جلد اول بانک تست
و جلددوم پاسخنامه
و درسنامه ) ( سری دوم
دوازدهم جلداول
بانک تست - جلددوم
پاسخنامه و درسنامه )
منبع تست بیشتر انتشارات الگو سری موج آزمون رضا خالو و امیرعلی
میری
دوجلدی ( پایه
و دوازدهم )

 

 منبع تست بیشتر تو دوران جمع بندی و مرور مورد استفاده قرار می گیره ، برای اطلاع از نحوه از این کتاب تو دوران جمع بندی حتما مقاله زیر رو مطالعه کنین .

بیشتر بخوانید: جمع بندی به روش سه روز یکبار

پیشنهاد تحصیلیکو به ترتیب تهیه و مطالعه منبع پیشنهادیه ولی داوطلبایی که نیاز به آموزش بیشتر دارن منبع آموزش بیشتر و برای داوطلبایی هم که منابع گفته شده رو مطالعه کردن و حالا می خوان بیشتر تست بزنن منبع تست بیشتر مناسبه .

بعد از خوندن این مقاله اگه سوال یا ابهامی درباره فیزیک کنکور سراسری داشتین ، می تونین از هر جای ایران که هستین با کارشناسای مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو تماس بگیرین و سوالای خودتون رو از کارشناسای مجرب این مرکز مشاوره بپرسین . همچنین پبشنهاد می کنیم تا با عضویت تو کانال تلگرام کنکور سراسری تحصیلیکو از تمام اطلاعیه های مربوط به کنکور مطلع بشین .

در ادامه بخوانید: تخمین رتبه کنکور سراسری

 

سوالات متداول

 

1- ✔️ درس فیزیک تو کنکور سراسری دارای چند سوال و چه مدت زمانیه ؟

✔️ همونطور که تو متن مقاله بطور کامل توضیح داده شده ، تعداد سوالات و زمان در نظر گرفته برای کنکور ریاضی و تحربی متفاوته . بطور مثال برای کنکور ریاضی45 سوال با 55 دقیقه زمان در نظر گرفته شده .

2- ✔️ برای مطالعه فیزیک کنکور سراسری چه منابعی توصیه میشه ؟

✔️ برای مطالعه درس فیزیک در مرحله اول کتاب درسی و بعد از اون با توجه به شرایط علمی داوطلب مناسب ترین کتاب کمک آموزشی توصیه میشه که تو این مقاله بهترین کتابای کمک آموزشی گفته شده .

3- ✔️  چه نکاتی رو باید تو انتخاب منبع مناسب برای درس فیزیک کنکور در نظر گرفت ؟

✔️ بررسی نحوه بررسی هر سوال ، کیفیت پاسخنامه تشریحی ، نوع طبقه بند ی هر تست و استفاده نکردن از فرمول های زیاد ، که تو این مقاله بطور کامل گفته شده .

منبع : صفر تا صد فیزیک کنکور سراسری





:: بازدید از این مطلب : 163
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 تير 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: